Tag | Význam | Párový | Výskyt |
---|---|---|---|
a | odkaz, hyperlink, záložka | ano | kdekoliv kromě <a> |
Odkaz (z angl.anchor).
Vše, co je mezi značkami <a> a </a> bude sloužit jako odkaz (tzn. bude klikatelné).
Např.
<a href="index.html">Hlavní stránka</a>
se zobrazí jako klikatelný nápis Hlavní stránka.
Uvnitř elementu se může objevit skoro cokoliv (např. obrázek, který tak bude celý sloužit jako odkaz). Uvnitř odkazu nesmí být
Atribut | Význam | Hodnota |
---|---|---|
href | cíl odkazu | URL |
name | jméno záložky | libovolné jméno |
target | cílový rám | jméno rámu |
rel | druh odkazu | několik vyjmenovaných hodnot |
Nejdůležitější atribut, cíl odkazu. Zjednodušeně pojato tato hodnota říká, jaká stránka se objeví po kliknutí. Href se zapisuje jako URL.
Příklad:
<a href="http://www.seznam.cz">Portál Seznam</a>
Jméno záložky. Tag <a> může sloužit kromě odkazu i jako záložka. Záložka je dobrá k tomu, že definuje místo v dokumentu, na které může mířit odkaz (jiný tag a s href="#jmenoZalozky"). Po kliknutí na takový odkaz se stránka odroluje na pozici záložky.
Tag <a> definující záložku neobsahuje atribut href, ale name. Obsah tagu <a name=něco> může být prázdný.
Příklad:
<a name=priklad></a> Text příkladu
<a href="#priklad">Po kliknutí na tento odkaz odroluje stránka na
záložku příkladu.</a>
Cílový rám, ve kterém se obsah zobrazí. Pokud se ve stránkách používají rámy, má každý z nich jméno. Jméno rámu je obsaženo v atributu name v tagu <frame>.
Kromě jmen existujících rámů se jako hodnota atributu target mohou použít speciální jména virtuálních rámů.
target= | Kde se to otevře |
---|---|
_blank | nové okno |
_top | nejvyšší okno hierarchie rámů |
_parent | nadřazený rám |
_self | tentýž rám |
Příklad:
<a href="http://dusan.pc-slany.cz" target="_blank">Autorova
stránka</a>, která se otevře v novém okně.
Pokud se v atributu target objeví jméno neexistujícího rámu, otevře se nové okno. To si ale jméno podrží, takže případné další podobné odkazy se budou zobrazovat v tomto novém okně.
Otevírání odkazů v rámech lze ovlivnit také tagem <base> v hlavičce stránky, jehož atribut target nastaví cíl pro všechny odkazy, kterým nebude cíl předefinován.
Atribut rel je ve specifikaci dlouho, ale téměř se nepoužívá (spíše u tagu <link>). Teorie říká, že když se do odkazu (do tagu <a>) přidá třeba rel="copyright", že to sděluje, že odkaz míří na stránku s popisem autorských práv k textu. Další hodnoty jsou alternate, stylesheet, start, next, prev, contents, index, glossary, chapter, section, subsection, appendix, help a bookmark a v praxi jsou všechny totálně k ničemu.
Počátkem roku 2005 Google doporučil používat novou (nestandardní) hodnotu rel="nofollow" (= angl. "nesledovat") ve všech odkazech, u kterých nechcete, aby byly Googlem braty v úvahu.
Příklad:
<a href="http://example.com" rel="nofollow">odkaz, který nebude
sledován</a>
Jak přesně to funguje, se zatím neví. Google to udělal kvůli tomu, aby se daly zablokovat odkazy spammerů z diskusí.
Prohlížeče podtrhávají text odkazu včetně mezer.
Proč to zdůrazňuji -- protože jako mezera se v HTML chápe i zalomení řádku. Pokud máte ve zvyku kód krásně strukturovat do řádků, tak se vám na konci odkazu podtrhne mezera a vypadá to fakt divně. V případě odkazů tedy doporučuji psát je na jeden řádek.
Příklad kódu odkazu s podtrženou mezerou na konci:
<a href="kamkoli">
text odkazu s podtrženou mezerou na konci
</a>
Prvky stránky, které se chovají jako odkazy, lze vytvořit i jinými způsoby:
Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt. Poslední aktualizace 13. února 2005.