Otázka zní, jestli Češi zadávají hledané dotazy s háčky a čárkami či bez nich. Případně v jakém poměru. Nenašel jsem na to žádnou studii, ale pomohl mi web Google AdWords. Ano, hledáme s diakritikou.
Proč to řešit: Google diakritiku rozlišuje, takže kdyby lidé hledali více bez diakritiky, teoreticky by se majitelům webů mohlo vyplatit předhazovat robotovi od Google verzi dokumentů bez háčků a bez čárek. Nakonec jsem ale zjistil, že by to byla pěkná blbost, protože lidé hledají s diakritikou
Když se podíváte na nejčastěji hledaná slova na Seznamu, zaujme vás, že jsou bez diakritiky. Pocasi, referaty, ctenarsky denik. Ale to je myslím tím, že jsou obě varianty uměle slučovány (zatím neověřeno). Protože nyní nemám k dispozici logy z žádného velkého vyhledávače, šel jsem do Google AdWords.
V AdWords jsem si ve svém testovacím účtu vytvořil novou sestavu (jde to i bez jakéhokoliv placení) a vložil do ní často hledaná slova ve dvou variantách (cesky a česky). Cenu jsem nasadil vysoko, abych se dostal na první pozici (chci stejné podmínky). Nechal jsem si udělat odhady. AdWords mi ukáže, kolik lidí si denně klikne.
Klíčové slovo | Prokliky / Den | Klíčové slovo | Prokliky / Den |
---|---|---|---|
bazény | 1,5 | bazeny | 0,3 |
deník | 2,9 | denik | 0,3 |
počasí | 9,5 | pocasi | 1,4 |
práce | 25,0 | prace | 6,2 |
účetnictví | 2,4 | ucetnictvi | 0,4 |
zprávy | 0,9 | zpravy | < 0,1 |
Nevím sice absolutní číslo, kolik lidí denně hledá, ale relativní poměr je zřejmý. Také myslím platí úměra, že čím častější je hledání daného slova, tím víc lidé klikají. Výsledek zní, že lidé hledají s diakritikou čtyřikrát až desetkrát častěji než bez diakritiky.
Podobný závěr si můžete udělat sami bez zakládání účtu v AdWords. Vlezte si na Nástroj pro návrh klíčových slov. Mimochodem moc pěkná hračka. Když si zadáte nějaké slovo, tak po odeslání uvidíte dole v levém sloupečku slovní spojení, s nimiž je slovo hledáno (napravo nyní nekoukejte, tam jsou slovní související slova ze stránek). Nedají se z toho sice vytáhnout čísla, ale když si třeba zkusíte slova "práce" a "prace", uvidíte, že s diakritikou to má mnohem více souvisejících hledání, než bez diakritiky.
Nevím. Nemám důvod předpokládat, že se lidé na jiných vyhledávačích chovají podstatně jinak než na Google. Znám argumenty pro to, že na jiných portálech budou hledat více bez diakritiky (esemesková populace), ale znám i argumenty opačné (na Google jsou geekové).
Každopádně kluci ze Seznamu mi neoficiálně potvrdili, že slova s diakritikou jsou hledána asi pětkrát méně často. Z portálu Centrum přišly podobné údaje.
Publikováno 4. června 2004
Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt. Poslední aktualizace 14. února 2005.