Yuhůův weblog o webu

ve středu 16. února 2005

Měření šírky okna v grafech

V právě probíhajícím měření uživatelů na hlavní stránce Jak psát web jsem se zaměřil na šířku obrazovky a šířku okna prohlížeče. S vyhodnocením mi pomáhá Honza Hučín.

Měřil jsem jenom Internet Explorery, protože u nich mě to zajímá. (V zásadě jde o výběr těch normálnějších uživatelů mého webu.) I tak se v průběhu asi šesti týdnů nashromáždilo 177 tisíc záznamů z 26.635 IP adres.

Rozlišení obrazovky

Šířky obrazovky nejsou nic nového, ale jenom pro zajímavost uvádím, jak to vypadá:

Šířky obrazovek u uživatelů IE
obrazovkav %
6400,2%
80013,1%
102462,2%
11526,7%
128015,8%

Šířka okna

Už dlouho si myslím, že je blbost zabývat se pouze šířkou obrazovky. Pro rozhodnutí, jak stavět layout stránky, je podstatnější šířka uživatelova okna. Ano, někteří uživatelé, když přijdou na širokou stránku, tak si okno rozšíří. Spousta lidí ale s rozměrem okna manipulovat neumí a jiní jsou na to líní.

Šířku okna jsem sledoval přes javascriptovou vlastnost Exploreru document.body.offsetWidth. Není to tedy přesně šířka okna (jak uvádím pro zjednodušení), ale spíše šířka "viewportu", tedy prostoru, který stránka má. V globálu vychází rozložení šířky okna ve prospěch hodnot kolem tisíce pixelů:

rozložení šířky okna přes všechny uživatele Internet Exploreru

Jak je z grafu vidět, layout stavěný na 770 pixelů šířky je docela v pohodě, protože pak pouze 7,5% uživatelů musí okno rozšiřovat. Naopak pokud se (jako třeba Idnes) rozhodnete navrhovat stránku na šířku 1024 pixelů, na první pohled ji neuvidí více než 30% uživatelů (a asi 13% ani na po maximalizaci).

Klasický vzhled má 28% XPéček

Nejčastější šířky stránky
šířka stránkypočet v % WinXP Ostatní
10032781915,7%2775861
10042647615,0%1108815388

Z tabulky je hezky vidět, že si 28% okno-maximalizujících uživatelů Windows XP nastavuje klasické grafické nastavení -- šedá lišta široká 16 pixelů. Moderní cool-barevné nastavení má 72% XPéček -- v nich má modrá lišta šířku 17px a při maximalizovaném okně v rozlišení 1024 pixelů připadají 4 pixely na okraj okna, takže na stránku připadá 1003 pixelů.

Šířka okna podle rozlišení

Asi nejlépe to bude vidět z grafu:

rozložení šířky okna podle rozlišení obrazovky

Žádné velké překvapení, ale je vidět, že čím menší má někdo obrazovku, tím spíše má maximalizovaný prohlížeč. Zajímavé je také srovnání velikosti okna podle verze Exploreru. Větší šířku než 1030 pixelů má při vstupu jen 6 % uživatelů s IE 5.x, kdežto 20 % uživatelů s IE 6.0:

rozložení šířky okna podle browseru

Měříme i změny

Každých 5 sekund se javascriptem zjišťuje, jestli se velikost okna nezměnila.

Při 7729 přístupech (4,2 %) provedli uživatelé 9090 změn šířky okna. Nejčastěji se okno zvětšovalo, a to ze šířky do 849 pixelů na šířku 1000-1049 pixelů (celkem 3670 případů). To odpovídá maximalizaci nově otevíraného okna. Úplně nejčastější pak bylo zvětšení ze 799 na 1003 pixelů (3,5 % případů změny).

Lidé nejčastěji mění šířku okna v prvních sekundách po vykreslení stránky. Nadpoloviční většina (54 %) změnila velikost okna do 5 sekund po vykreslení, dalších 10 % v době od 5 do 10 sekund. Je zajímavé, že brzkou změnu dělají nejen ti, kdo okno maximalizují - velmi podobné rozložení doby změny Honza našel, i když se omezil jenom na skupinu uživatelů, kteří zvětšili okno na 1003 nebo 1004 pixelů (takových změn byla přibližně třetina).

Po skončení měření všechna data s Honzou Hučínem shrneme do podrobného článku.

Aktuálně související: Tiskovka z Navrcholu o šířkách monitorů a oken

trvalý odkaz

Přidat nebo číst komentáře, počet: číslo

Internet Explorer 7 a CSS

V létě bude beta verze sedmičky Exploreru pro Windows XP. Mě na tom zajímá to, jestli se sedmá verze bude lišit od šestky v podpoře CSS a javascriptu. Jsou tři možnosti:

  1. Sedmička bude ohledně CSS a javascriptu to samé, co šestka.
  2. Sedmička bude trochu předělaná šeska. Pár nových vlastností, pár opravených chyb.
  3. Sedmička bude naprosto nový prohlížeč s novým vykreslovacím jádrem.

Pokud si možnosti probírám, tak třetí možnost (zcela nový prohlížeč) mi přijde velmi nepravděpodobná. Na to Microsoft prostě nemá.

Osobně bych si docela přál, aby nastala první varianta, totiž vykreslovací jádro sakumprásk to samé jako v šestce. Šestka je sice špatná, ale už je docela deterministicky špatná. Jinak řečeno chyby šestky už dneska známe a umíme s nimi počítat.

Čeho se bojím nejvíc, je další nevypočitatelná verze prohlížeče. Pár chyb se sice opraví, ale něco to bude dělat jinak, něco stejně špatně jako šestka a vzniknou nové chyby. Přestanou fungovat některé hacky, budou se vynalézat nové. Některé starší stránky, pečlivě vyladěné pro šestku, se zhroutí.

Pokud se bude jádro měnit a programátorům Exploreru to pálí, zapracují do podpory CSS nějaký jednoznačný a deterministický postup, jak napsat styl pouze pro IE 7. Něco jako -ie7-font-size. Nebo @media IE7{}. Aby se to nemuselo hackovat záhadnými kouzelnými formulemi.

Jenže do léta je času málo. Bojím se bojím, že to zase zvořou.

Souvislosti: IE7 na IEBlog (anglicky), Beta IE 7 letos v létě -- Petr Weida na About weblog

trvalý odkaz

Přidat nebo číst komentáře, počet: číslo

v pátek 11. února 2005

Reklamy z AdWords na Seznamu

Seznam.cz do výsledků vyhledávání ve světě začal vkládat reklamy z reklamního systému Google AdWords.

Pokud to chcete vidět, tak do výsledků vyhledávání ve světě se dostanete třeba z hlavní stránky Seznamu. Nechte si vyhledat nějaké komerčně zajímavé slovo a v rozbalovacím menu zvolte "ve světě". Nebo můžete zkusit tento formulářík:

Vyhledávání na search1.seznam.cz (seznamácké Google ve světě):

Výsledky vyhledávání "ve světě" bere Seznam od Google už dva roky. Nad výsledky byste nyní ale měli navíc vidět (pokud na dané slovo reklamy existují) dvě reklamy označené jako "sponzorované odkazy".

Na jiných typech seznamáckého vyhledávání reklamy z AdWords nejsou, pouze na vyhledávání ve světě (Google). Vyhledávání ve světě poznáte podle domény search1.seznam.cz. Na Seznamu totiž nikdy pořádně nevíte, kam vás hledání hodí (přepíná se to automaticky nebo podle parametru mod), tak to raději připomínám. Když už o tom píšu, tak pro pořádek:

Stejně jako Tiscali i Seznam reklamy z AdWords přebírá v rámci programu AdSense Premium. To je AdSense přizpůsobené pro velké klienty. Více o AdWords, více o AdSense.

Pokud inzerujete v AdWords, bude pro vás tato změna zajímavá zejména v případech, kdy cílíte na české zákazníky, kteří hledají cizojazyčná nebo mezinárodně platná slova. Zobrazování své reklamy na Seznamu (a na Tiscali) si můžete vypnout v nastavení kampaně u políčka "vyhledávací síť" (defaultně zapnuté).

Osobně se domnívám, že Seznam do svých českých vyhledávání AdWords nenasadil z toho důvodu, že tam nemá volné místo. Možná je tam také ze strany Googlu konkurenční doložka, to už nevím.

trvalý odkaz

Přidat nebo číst komentáře, počet: číslo

Štítkování místo řazení do kategorií

Mnoho blogů nebo zpravodajských webů rozděluje příspěvky do kategorií. Článek přitom může patřit jenom do jedné kategorie. Dnes jsem si při čtení příspěvku Milana Kryla Štítkování článků uvědomil, jak moc je to omezující (a že na to sám také občas narážím). Milan -- stejně prý jako server Root.cz -- nabízí i řešení, když místo kategorizace používá štítkování.

Termín "štítek" považuji za zdařilý překlad Gmailového pojmu "label". Štítkováním se obecně myslí zařazení prvku do skupiny, aniž by to znamenalo, že prvek nemůže být zároveň i v jiných skupinách.

V souvislosti s webovým publikováním mi štítkování připadá jako výborný nápad. Pokud programujete nebo budete programovat nějaký redakční systém, možná zapracujte místo kategorií raději štítkování. Trochu mi to připomíná praxi kamenných redakcí, které k článkům (kvůli internímu vyhledávání) pečlivě vyplňují klíčová slova. Ovšem pohříchu málo s nimi potom pracují.

trvalý odkaz

Přidat nebo číst komentáře, počet: číslo

Yuhůův weblog píše Dušan Janovský, nick Yuhů. Napište mi prosím na dusan@pc-slany.cz

SPIEDINI