Odkazy

Tag Význam Párový Výskyt
a odkaz, hyperlink, záložka ano kdekoliv kromě <a>

a

Odkaz (z angl.anchor).

Obsah odkazu

Vše, co je mezi značkami <a> a </a> bude sloužit jako odkaz (tzn. bude klikatelné).

Např. 
<a href="index.html">Hlavní stránka</a> se zobrazí jako klikatelný nápis Hlavní stránka.

Uvnitř elementu se může objevit skoro cokoliv (např. obrázek, který tak bude celý sloužit jako odkaz). Uvnitř odkazu nesmí být

Atributy tagu <a>
Atribut Význam Hodnota
href cíl odkazu URL
name jméno záložky libovolné jméno
target cílový rám jméno rámu
rel druh odkazu několik vyjmenovaných hodnot

Href

Nejdůležitější atribut, cíl odkazu. Zjednodušeně pojato tato hodnota říká, jaká stránka se objeví po kliknutí. Href se zapisuje jako URL.

Příklad: 
<a href="http://www.seznam.cz">Portál Seznam</a>

Name

Jméno záložky. Tag <a> může sloužit kromě odkazu i jako záložka. Záložka je dobrá k tomu, že definuje místo v dokumentu, na které může mířit odkaz (jiný tag a s href="#jmenoZalozky"). Po kliknutí na takový odkaz se stránka odroluje na pozici záložky.

Tag <a> definující záložku neobsahuje atribut href, ale name. Obsah tagu <a name=něco> může být prázdný.

Příklad: 
<a name=priklad></a> Text příkladu
 

<a href="#priklad">Po kliknutí na tento odkaz odroluje stránka na záložku příkladu.</a>

Target

Cílový rám, ve kterém se obsah zobrazí. Pokud se ve stránkách používají rámy, má každý z nich jméno. Jméno rámu je obsaženo v atributu name v tagu <frame>.

Kromě jmen existujících rámů se jako hodnota atributu target mohou použít speciální jména virtuálních rámů.

Jména virtuálních rámů
target= Kde se to otevře
_blank nové okno
_top nejvyšší okno hierarchie rámů
_parent nadřazený rám
_self tentýž rám

Příklad: 
<a href="http://dusan.pc-slany.cz" target="_blank">Autorova stránka</a>, která se otevře v novém okně.

Pokud se v atributu target objeví jméno neexistujícího rámu, otevře se nové okno. To si ale jméno podrží, takže případné další podobné odkazy se budou zobrazovat v tomto novém okně.

Otevírání odkazů v rámech lze ovlivnit také tagem <base> v hlavičce stránky, jehož atribut target nastaví cíl pro všechny odkazy, kterým nebude cíl předefinován.

Rel

Atribut rel je ve specifikaci dlouho, ale téměř se nepoužívá (spíše u tagu <link>). Teorie říká, že když se do odkazu (do tagu <a>) přidá třeba rel="copyright", že to sděluje, že odkaz míří na stránku s popisem autorských práv k textu. Další hodnoty jsou alternate, stylesheet, start, next, prev, contents, index, glossary, chapter, section, subsection, appendix, help a bookmark a v praxi jsou všechny totálně k ničemu.

Počátkem roku 2005 Google doporučil používat novou (nestandardní) hodnotu rel="nofollow" (= angl. "nesledovat") ve všech odkazech, u kterých nechcete, aby byly Googlem braty v úvahu.

Příklad:
<a href="http://example.com" rel="nofollow">odkaz, který nebude sledován</a>

Jak přesně to funguje, se zatím neví. Google to udělal kvůli tomu, aby se daly zablokovat odkazy spammerů z diskusí.

Mezery v textu

Prohlížeče podtrhávají text odkazu včetně mezer.

Proč to zdůrazňuji -- protože jako mezera se v HTML chápe i zalomení řádku. Pokud máte ve zvyku kód krásně strukturovat do řádků, tak se vám na konci odkazu podtrhne mezera a vypadá to fakt divně. V případě odkazů tedy doporučuji psát je na jeden řádek.

Příklad kódu odkazu s podtrženou mezerou na konci:
<a href="kamkoli">
  text odkazu s podtrženou mezerou na konci
</a>

Další varianty odkazů

Prvky stránky, které se chovají jako odkazy, lze vytvořit i jinými způsoby:

o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

HTML tagy Abecedně Příklady HTML tahák

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt. Poslední aktualizace 13. února 2005.