Úvod do AdWords 1/4

Inzeráty Google AdWords můžete vidět v pravém sloupku hledání na Google. Postupně se o AdWords zkusím rozepsat, protože se domnívám, že přes AdWords půjde za několik málo let asi polovina obratu internetové reklamy. Čili miliardy (a to i u nás). Mojí nevýhodou je, že jsem zatím pouze teoretik, nic neprodávám. Berte mě prosím s rezervou. Hurá do toho.

Do AdWords si můžete zkusit zadat vlastní reklamu, jde to přes web. Stačí mít stránky a mezinárodní platební kartu. AdWords je systém obzvláště přívětivý pro malé firmy. Jako hlavní výhody do začátku se mi jeví možnost kontrolovat rozpočet a způsob, jakým Google řadí inzeráty.

Kontrola nákladů

Pokud hledám na Google v češtině asi tak po deváté hodině ráno, dostávám podstatně více AdWords inzerátů, než třeba večer. Nevím, čím to je, ale domnívám se, většina inzerentů přes den vyčerpá denní rozpočet, takže v noci už se jim inzeráty nezobrazují. Jakmile nastane v Kalifornii půlnoc, tak se rozpočty doplní a inzeráty jedou dál. Je na tom vidět důležitý aspekt inzerce v AdWords -- možnost kontrolovat náklady. Kromě denního rozpočtu existují myslím i měsíční, plus rozpočty na jednotlivé kampaně.

PPC systémy a řazení inzerátů v AdWords

U AdWords zákazník platí za prokliknutí inzerátu, inzerent má tím pádem větší jistotu, že mu jeho reklama něco přináší. Říká se tomu Pay Per Click (PPC), platba za proklik. Zajímavost AdWords je, že cenu za určité klíčové slovo si stanovuje sám zákazník (nejméně 5 centů). Za konkurenční slova je ale potřeba nabízet víc, aby Google inzeráty zobrazoval.

Nakonec se Google při vypisování inzerátů ale nerozhoduje pouze podle ceny, kterou je inzerent ochoten zaplatit. Na stránce se inzeráty řadí podle míry prokliku, až druhotně podle ceny. Tím se liší od ostatních PPC systémů (u nás např. e-Target). Google tím myslím sleduje dvě věci:

  1. Naučí hledající, že v pravém sloupku bývají zajímavé věci.
  2. Stimuluje inzerenty, aby co nejpřesněji cílili svoje inzeráty na konkrétní klíčová slova, jejich kombinace a shody.

Když je totiž nějaké slovo hodně konkurenční, tak Google nemá v pravém sloupku místo na všechny objednané inzeráty (dává jich tam tuším max. osm). Stejně musí nějaké vyřadit, těžko se ale rozhoduje. Kdyby vyřazoval lacinější inzeráty, tak tam může zůstat balast. Lepší je zobrazovat více a výše ty inzeráty, na které se víc kliká. Úspěšnost klikání se vyjadřuje zkratkou CTR (Click Through Rate), Marek Prokop razí český termín "míra prokliku" a je to v procentech.

Zájmem inzerenta je tedy mít inzeráty s největší mírou prokliku. Pro české inzerenty je to zatím méně důležité, protože konkurenčních slov je velmi málo a boj zatím není tak ostrý. Ale když někdo připraví inzerát, který není proklikáván skoro vůbec, Google za nějaký čas přestává být ochoten jej zobrazovat, naředí jeho zobrazování a případně ho pak úplně vyřadí.

Metody zvyšování CTR zkusím probrat příště na příkladech, nebo alespoň teoreticky.

Související: Jak využít kontextovou reklamu ve vyhledavačích, Marek Prokop, Živě.cz

Další díly: AdWords 2/4 - vzorec řazení a míra prokliku
AdWords 3/4 - ceny a konverze

 

Publikováno 9. března 2004

 

o tvorbě, údržbě a zlepšování internetových stránek

Návody HTML CSS JavaScript Články Ostatní

Články Katalog zdrojů Weblog

Jak psát web píše Yuhů, Dušan Janovský. Kontakt. Poslední aktualizace 13. února 2005.