Předkládaná podoba textu Didaktika astrofyziky vznikla díky podpoře grantu FRVŠ 596/2003/G6.
V současné době ve vyspělých zemích pozorujeme zvyšování úrovně astrofyzikálního vzdělávání na základních a střední školách. Tento proces je doprovázen přiblížením obsahu učiva soudobé úrovni astrofyzikální vědy, ve které dochází k velkému růstu vědeckých poznatků a objevů bezprostředně spjatých s rozvojem teoretické a observační astrofyziky.
U nás je astrofyzikální učivo na základní škole i gymnáziu zařazeno na závěr učiva fyzikálního, čímž jsou vytvořeny předpoklady proto, aby pomocí již osvojených fyzikálních poznatků byl budován astrofyzikální obraz vesmíru.
Pomoci k naplňování tohoto cíle by měl posloužit předkládaný text, jenž je určen studentům vysokých škol učitelských kombinací s fyzikou, tedy budoucím učitelům. Vznikl na Přírodovědecké fakultě MU v Brně pro seminář Didaktika astrofyziky, vztahující se především k problematice výuky astrofyziky na střední škole.
Úvodní část studijního textu rozebírá postavení astrofyziky ve výuce, zejména podrobně jsou zpracovány náměty na procvičování a prověřování vědomostí i dovedností žáků. Následuje výkladový komentář k tradičním středoškolským tématickým celkům se zdůrazněním základních astrofyzikálních metod - určování vzdáleností a spektrální analýzy. Stručně jsou charakterizována jednotlivá tématu. Na závěr je připojen přehled doplňující literatury, kterou případně může učitel při přípravě na výuku využívat.
Vladimír Štefl a Jiří Krtička
Brno, prosinec 2003