Příklady k přednášce
ÚLOHY K PRVNÍMU SEMESTRU PŘEDNÁŠKY PANORAMA FYZIKY
1.1. Představme si model, v němž je dráha Země kolem Slunce
zmenšena na velikost jednoho metru. Jak je v tomto modelu
velká Země a Slunce? Jak daleko jsou nejvzdálenější planety,
nejbližší hvězda, okraje naší Galaxie, nejbližší galaxie?
1.2. Představme si, že dělíme metr dlouhou hůlku na poloviny,
tyto poloviny opět na poloviny atd. Po kolika zlomech je možno
pokračovat už jen v představách? Po kolika děleních se dostaneme
do oblasti rozměrů atomů, atomových jader, k Planckově délce? Na
kolik dílů je v té chvíli hůlka rozdělena?
1.3. Kdybychom ze Slunce i ze Země odebrali určité procento
elektronů, vznikla by mezi kladně nabitými tělesy odpudivá síla,
která by vyrovnala působení gravitace. Jaké procento elektronů by
to muselo být a jaký podíl by měly na hmotnosti obou těles?
(Potřebné údaje ke všem otázkám si vyhledejte v knihách či
v tabulkách. Výsledek nejdříve odhadněte na základě vašich
prvotních představ a pak porovnejte odhad s výsledkem výpočtu.)
2.1. Z třista metrů vysoké věže vysílačky Kojál je puštěn kámen.
Na kterou stranu a v jaké vzdálenosti od paty kolmice vedené
k zemskému povrchu dopadne?
(K výpočtu použijte inerciálního systému, v němž je v okamžiku
puštění kamene pata věže v klidu, kdežto vrchol se v důsledku
zemské rotace pohybuje. Odpor vzduchu nejprve zanedbejte a pak
uvažte, jak by se mohl projevit na výsledku.)
2.2. Skupina běžců trénuje tak, že po minutě vybíhají na trasu a
běží po ní rychlostí 20 km za hodinu. Proti nim jde chodec
rychlostí 5 km za hodinu. S jakou periodou ho běžci míjejí? Při
dalším tréningu veze běžce ve směru trasy terénní vozidlo
rychlostí 5 km za hodinu. Běžci z něho vybíhají opět v minutových
intervalech a běží výše uvedenou rychlostí, sleduje je však divák
stojící na místě. Je perioda, s níž ho běžci míjejí, stejná jako
v předchozím případě?
(Výsledek nejprve "tipujte" a pak se o správnosti své intuice
přesvědčte výpočtem.)
2.3. Ve vagónu rychle jedoucího vlaku je na podlaze míč
a u stropu balónek naplněný vodíkem. Vlak prudce zabrzdí. Kam se
pohne míč a kam balónek? Nechť je ve vagónu dále kovová nádoba
s vodou, v níž plavou ryby. Nádoba při brzdění prudce narazí na
stěnu, ale nerozbije se. Mohou ryby utrpět újmu?
3.1. Střelec střílí na terč, který je v okamžiku výstřelu
nehybný, ale začíná volně padat, jakmile k němu dorazí zvuková
vlna vyvolaná výstřelem. Je dána počáteční rychlost střely.
Určete množinu počátečních poloh terčů, které mohou být (nad
zemí) zasaženy (za předpokladu, že gravitační pole je homogenní
a odpor vzduchu zanedbatelný).
3.2. Částice o dané hmotnosti a náboji vlétne do homogenního
magnetického pole kolmo na toto pole. Dokažte, že se bude
pohybovat po kružnici. Jak souvisí poloměr kružnice a frekvence
obíhání s parametry dané úlohy?
3.3. Na volně padající těleso působí síla odporu prostředí
a) úměrná rychlosti b) úměrná druhé mocnině rychlosti. Určete
pohyb tělesa.
(Je třeba vyřešit příslušnou diferenciální rovnici druhého řádu.)
4.1. Rychlost střely je možno určit tak, že ji vstřelíme do
kyvadla, v němž střela uvázne, a změříme výšku, do níž kyvadlo
vystoupí. Student A užil k výpočtu zákona zachování energie a
porovnal počáteční kinetickou energii střely s potenciální
energií kyvadla se střelou v okamžiku obratu. Student B užil
navíc zákona zachování hybnosti a porovnal počáteční hybnost
střely s hybností kyvadla se střelou po srážce, dále pak porovnal
kinetickou energii kyvadla se střelou po srážce s jejich
potenciální energií v okamžiku obratu. Dospěli ke shodným
výsledkům? Pokud ne, který uvažoval správně?
4.2. Přesvědčte se nahlédnutím do kalendáře, že jaro a léto trvá
déle, než podzim a zima. Jak velký je rozdíl? Jaká je příčina
tohoto jevu?
4.3. Na částici hmotnosti m působí silové pole F = - m w x (w x r),
kde w je konstantní vektor, r = (x,y,z). Přesvědčte se, že jde o
pole odstředivé síly v neinerciálním systému a že toto pole je
konzervativní, tzn. poloze částice v něm lze přiřadit potenciální
energii. Tuto energii určete.
(Připomeňte si kritérium konzervativnosti pole a vztah mezi
potenciální energií a prací.)
5.1. Dokončete řešení Bernoulliho úlohy o křivce nejkratšího trvání
sestupu v homogenním gravitačním poli a dokažte, že touto křivkou
je cykloida.
5.2. Částice v homogenním gravitačním poli padá z výšky H podle
vztahu s = gt2/2. Přesvědčte se, že pro pohyby probíhající podle vztahů
s = at , s = bt3/3, s = c tg t , kde konstanty a, b, c jsou voleny
tak, aby pád trval stejnou dobu, má časový integrál z rozdílu
kinetické a potenciální energie větší hodnotu než pro pohyb
skutečný.
5.3. Sestavte Lagrangeovu funkci a rovnice pro sférické kyvadlo
(hmotný bod vázaný na povrch koule v homogenním gravitačním
poli). Určete zachovávající se veličiny a jejich fyzikální
význam.
(Použijte sférických souřadnic, do nichž přepočítáte kinetickou i
potenciální energii.)
6.1. Mějme dva válce o stejných rozměrech a hmotnostech, víme
však, že jeden z nich je dutý. Navrhněte jednoduchý pokus, kterým
to poznáme.
6.2. Mějme dvě polokoule, jednu postavíme průřezem na zem a další
na ni položíme jako "čepici". Jaká podmínka musí platit, aby
horní polokoule nespadla? Je-li tato podmínka splněna, s jakou
frekvencí bude horní polokoule kmitat při malé výchylce
z rovnovážné polohy?
(Je třeba určit potenciální energii "čepice" jako funkci výchylky
a hledat podmínku jejího minima. K určení frekvence je třeba znát
také kinetickou energii jako funkci výchylky a odvodit odtud
rovnici pro malé kmity. K výpočtu je třeba znát polohu těžiště a
moment setrvačnosti polokoule, což můžeme vypočítat nebo najít
v tabulkách.)
6.3. Dokažte, že rovnice pro pohyb částice v elektromagnetickém
poli plynou z Lagrangeovy funkce L = mv2/2 + e (Av - f), kde A je
vektorový a f skalární potenciál (oba jsou obecně funkcemi
souřadnic a času), přičemž elektrická intenzita E a magnetická
indukce B se odvodí z potenciálů jako E = - grad f - DA/Dt
(symbolem D zde značíme parciální derivaci), B = rot A.
7.1. Najděte úbytek hustoty s výškou v homogenním gravitačním
poli pro ideální plyn. Dále ukažte, že konečné množství ideálního
plynu ve sféricky symetrickém gravitačním poli nemůže být
v hydrostatické rovnováze a musí se rozptýlit do prostoru. Jak se
to slučuje s existencí zemské atmosféry?
7.2. Jaký tvar má hladina vody v rotující nádobě? Nechť nádoba je
velká a na hladině pluje lodička s pozorovatelem, který nevidí
mimo nádobu. Jak se mu bude situace jevit?
7.3. Fotbalista žádal fyzika, aby mu vysvětlil, proč se rotující
míč odchyluje od původního směru svého letu. Fyzik to zdůvodnil
Bernoulliho rovnicí: nechť míč se otáčí (při pohledu shora) ve
směru hodinových ručiček, pak (z hlediska hráče, který do něho
kopl) je na levé straně rychlost míčem strhávaného vzduchu větší
než na pravé, proto je tam nižší tlak a míč se tedy odchyluje
doleva. Fotbalista namítl, že ve skutečnosti je tomu právě
naopak. Fyzik navrhl posuzovat problém z hlediska inerciálního
systému spojeného s letícím míčem: v tomto systému je vzduch
nalevo od míče brzděn více než napravo a tlak je tam proto větší,
takže míč se uchyluje doprava. Je některé z těchto vysvětlení
správné a pokud ano, proč je druhé nesprávné?
8.1. Vypočtěte elektrické pole nekonečné tenké homogenně nabité
desky. Jaké závěry lze na základě toho učinit o poli mezi dvěma
deskami kondenzátoru?
8.2. Rovinná vodivá smyčka se otáčí konstantní úhlovou rychlostí
v homogenním magnetickém poli majícím směr osy z a) kolem osy z
b) kolem osy x. V kterém případě vznikne elektrický proud a jak
se mění s časem?
8.3. Směr magnetického pole buzeného proudem se určuje podle
pravidla pravé ruky. Znamená to, že elektrodynamika umožňuje
odlišit pravé a levé (tj. mohl by někdo využít zákonů
elektromagnetismu k určení, která ruka je pravá a která levá)?
9.1. Elektrický dipól vzniká sbližováním dvou opačných nábojů.
Bodový dipól získáme limitním přechodem, kdy velikost nábojů
roste nade všechny meze a jejich vzdálenost se blíží k nule tak,
že součin velikosti náboje a vzdálenosti zůstává konstantní.
Určete pole dipólu a) v rovině kolmé ke spojnici nábojů
b) v rovině, v níž leží náboje.
(Zaveďte dipólový moment p = e (r1 - r2), kde r1 , r2 značí polohy
nábojů. V limitě tyto polohy splývají.)
9.2. Ukažte, že složením dvou lineárně polarizovaných rovinných
monochromatických vln o téže frekvenci vznik vlna elipticky
polarizovaná (tj. vlna, v níž koncový bod vektoru E, popř.
B v daném bodě prostoru opisuje elipsu).
9.3. Vypočtěte hustotu energie a hustotu toku energie v rovinnéŤ
monochromatické vlně.
10.1. Čtyři družice oblétávají Slunce po kruhové dráze o poloměru
rovném astronomické jednotce (poloměr dráhy Země kolem Slunce)
tak, že se nacházejí ve vrcholech čtverce. Z jedné z družic je
vyslán radiový signál a retranslován zbývajícími družicemi v obou
směrech tak, že se nakonec vrátí k výchozí družici. Bude mezi
příchodem signálů z obou směrů časový rozdíl a jestliže ano,
jaký?
10.2. Vraťme se k příkladu 2.2., nahraďme běžce světelnými
signály a chodce i terénní vozidlo raketou o velké rychlosti.
Bude nyní pozorovaná perioda v obou případech stejná?
10.3. Napište a vyřešte rovnici pro relativistický pohyb tělesa
pod vlivem stálé síly a ukažte, jak pro malou sílu výsledek
přechází ve výsledek známý z newtonovské fyziky.
11.1. Ukažte, že podle teorie relativity mohu událost, která se
již stala, "přesunout do budoucnosti", začnu-li se pohybovat
dostatečně velkou rychlostí. Musím se proto pohybovat od události
nebo směrem k ní? Jakou rychlostí bych se musel pohybovat, abych
odsunul současný výbuch supernovy v Magellanově mračnu o rok do
budoucnosti?. Proč takovéto posouvání v čase nevede k žádnému
rozporu?
11.2. Vynálezce podal tento návrh na překonání rychlosti
světla: Roztočme světlomet dostatečně velkou úhlovou rychlostí.
Pak rychlost "prasátka" na stínítku v dostatečné vzdálenosti
překročí rychlost světla. Jakou úhlovou rychlostí by se musel
otáčet světlomet, aby byla rychlost světla takto překročena ve
vzdálenosti Měsíce? Jak tento vynález hodnotíte?
11.3. Průmět bomby shozené z vodorovně letícího letadla by se
pohyboval ve vodorovném směru stejnou rychlostí jako letadlo,
kdyby nebylo odporu vzduchu (a kdyby gravitační pole bylo přesně
homogenní). Platí to i o vodorovném průmětu náboje shozeného
nikoliv v gravitačním, ale v elektrickém homogenním poli?
Matematický aparát
I.1. Řešte diferenciální rovnici d2x/dt2 = -a x - b dx/dt, kde
a , b jsou nezáporné konstanty. Jaký fyzikální význam rovnice má?
(V závislosti na hodnotách konstant nastávají různé kvalitativně
odlišné případy. Nezapomeňte na žádný z nich.)
I.2. Vytvořte všechny možné formální kombinace dvojic z operací
rot, grad, div. Rozhodněte, které z nich mají smysl a které jsou
(v důsledku záměnnosti druhých parciálních derivací) identicky
rovny nule.
I.3. Je dáno vektorové pole v = w x r, kde w je konstantní
vektor, r = (x,y,z) je polohový vektor. Ukažte, že jde o
rychlostní pole v rotujícím tuhém tělese a určete jeho rotaci a
divergenci. Může takovéto rychlostní pole existovat ve vazké
tekutině? Mohlo by představovat pole elektrické či magnetické?