Desatero doporučení jak efektivně řešit domácí úkoly

  1. Nalezněte zadání domácích úkolů v učebnici nebo jako PDF soubor a vezměte si sešit, papír, nebo tablet na psaní. Řešení budete odevzdávat do odevzdáváren v IS elektronicky ve formě PDF. Vaše řešení Vám tedy zůstanou a mohou se tím pádem stát cenným zdrojem přípravy k písemné i ústní zkoušce a také ke zkoušce státní ve třetím ročníku.
  2. Zkuste se nad každou úlohou zamyslet, nemusí to být nutně v pořadí, ve kterém byly úlohy zadány. Mezi úlohami nepřeskakujte, omezuje to možnost se nad úlohou pořádně zamyslet. Nehledejte zatím nic v učebnici ani na internetu.
  3. Pro každou úlohu:
    1. Pečlivě si přečtěte zadání.
    2. Přeformulujte zadání úlohy vlastními slovy na papír (tablet). Zadané informace můžete přeskládat, nepodstatné informace můžete vypustit. Případné číselné údaje přiřaďte vhodně nazvaným proměnným, abyste mohli počítat obecně.
    3. Pokud se v zadání vyskytují pojmy/koncepty, jejichž významu úplně nerozumíte, případně nejste zvyklí s nimi pracovat, zkuste vlastními slovy zformulovat jejich definice.
    4. Při řešení úloh zkuste postupovat po jednotlivých krocích, které postupně povedou k řešení. Někdy se Vám podaří vyvodit ze zadání nějaký důsledek. Ten může být prvním krokem k úspěchu v řešení úlohy. Často je dobré si položit otázku: "Jaké informace v zadání jsem ještě při řešení nepoužil(a)?"
    5. Pokud se Vám nedaří ani po 10 minutách přemýšlení napsat něco užitečného pro řešení, zkuste přejít k další úloze. Předtím, než k další úloze přejdete, si zapište na papír otázky pro sebe, které se během přemýšlení o úloze vyskytly. Např. pojmy, koncepty a informace, na které si vzpomínáte pouze mlhavě a mohly by být užitečné při řešení. Odolejte pokušení vše hned hledat v učebnici nebo na internetu.
  4. Poté, co jste tímto způsobem prošli všechny úlohy, si můžete vyhledat odpovědi na vzniklé zapsané otázky na internetu nebo v učebnici. Nehledejte tam ale nic jiného.
  5. Zkuste projít všechny problémy znovu.
  6. Pokud si stále nevíte rady s některými úlohami, zkuste dát hlavy dohromady s ostatními spolužáky/spolužačkami nebo se zeptat během konzultačních hodin. Připravte si otázky předem, měli byste je mít ostatně zapsány ve svém pokusu o řešení.
  7. Cílem vypracování domácích úloh je pochopit procvičovanou látku tak, abyste se již nemuseli (moc) učit na zkoušku! Samozřejmě nežijeme v dokonalém světě a někdy se prostě stane, že to nestihnete. Případně bude Vaše řešení nesprávné. Častou drobnou chybou je např. ponechání příliš mnoha platných číslic v číselném výsledku. To pak navozuje mylný dojem, že výsledek znáte s větší přesností, než tomu ve skutečnosti je.
  8. Opravené domácí úlohy si budete moci následně prohlédnout a bude zveřejněno video s (jedním možným) vzorovým řešením. Pozdní odevzdání úloh tím pádem není přípustné. Pokud budete mít nějaké další dotazy, lze je samozřejmě položit i ve cvičení, můžeme zde např. úlohu i znovu rozebrat a vyřešit podrobně s detailním komentářem.
  9. Pokud bylo Vaše řešení nesprávné nebo úplně chybělo, vyjasněte si, kde nastala chyba ve Vašem uvažování. Správné řešení pro sebe podrobně vypracujte a označte v něm, kde jste udělal(a) chybu. Takovým způsobem zaručíte, že podobnou chybu už nebudete opakovat! Jen takto se chybami člověk učí.
  10. Je zřejmé, že vypracování úloh tímto způsobem je časově poněkud náročnější v krátkodobém horizontu. Věřte ale, že dlouhodobě se takový způsob práce mnohonásobně vyplatí.

Michael Krbek


Název:
du_efektivne.shtml
Poslední změna:
06.09.2022 , 11.34